Întrucât în articolul anterior am afirmat că există contradicții
între două texte biblice doresc să dezvolt acest subiect și să
analizez și o altă posibilă interpretare. În ceea ce privește
autoritatea de a lega și dezlega păcatele, în N.T. ne sunt oferite
două texte diferite, în legătură cu acela sau aceia, care au primit
această calitate. Iată cele două texte:
17
Isus
(Iisus) a
luat din nou cuvântul şi i-a zis:
„Ferice de tine, Simone, fiul lui Iona; fiindcă nu carnea şi sângele
ţi-a descoperit lucrul acesta, ci Tatăl Meu care este în ceruri.
18
Şi Eu îţi spun: tu eşti Petru, şi pe această
piatră voi zidi Biserica Mea, şi porţile Locuinţei morţilor nu o vor
birui.
19
Îţi voi da cheile Împărăţiei cerurilor, şi orice
vei lega pe pământ va fi legat în ceruri, şi orice vei dezlega pe
pământ va fi dezlegat în ceruri.”
20
Atunci a poruncit ucenicilor Săi să nu
spună nimănui că El este Hristosul.
Acest
text se află în evanghelia după Matei și mai jos voi cita și textul
din evanghelia după Ioan:
22
După
aceste vorbe, a suflat peste ei şi le-a zis:
„Luaţi
Duh Sfânt!
23
Celor ce le veţi ierta păcatele, vor fi iertate;
şi celor ce le veţi ţine, vor fi ţinute.”
După
cum am arătat deja, în partea a I a acestui articol, cele două texte
se contrazic între ele, din punctul de vedere al persoanei sau
persoanelor, cărora Isus (Iisus) le-a conferit puterea de a lega și dezlega
păcatele oamenilor. În textul din Matei ni se spune că Petru a
primit această calitate, iar în evanghelia după Ioan ni se spune că
toți ucenicii lui Isus (Iisus) au dobâdit această putere. Există o mare
deosebire între cele două variante, deoarece dacă numai Petru a
primit această putere,
înseamnă că numai el și urmașii lui, adică
episcopii Romano Catolici au această putere, iar în a doua variantă
înseamnă că toți Creștinii născuți din nou, dețin această
atribuțiune. Cine sunt urmașii apostolilor? Sunt ei toți Creștinii
născuți din Dumnezeu, din toate timpurile sau sunt numai episcopii?
Eu cred că sunt toți Creștinii regenerați spiritual, așa cum erau și
apostolii și nu doar episcopi, preoți, pastori, diaconi sau cei care
dețin alte responsabilități bisericești. Se poate vedea de ce
diferanța dintre cele două texte este așa de importantă. Aceasta
pune în discuție întreg sistemul bisericesc.
Dacă
în articolul anterior am privit aceste două texte în opoziție, unul
cu celălalt, de data aceasta voi încerca să le citesc unul în
completarea celuilalt, adică voi încerca să observ dacă aceste două
texte pot fi privite ca fiind două mesaje complementare, adică două
părți ale aceluiași întreg, sensul fiind de fapt același, în ambele
cazuri. Pentru aceasta încep prin a considera că Isus (Iisus) a dat de două
ori, în două ocazii diferite, ucenicilor Săi, puterea de a lega și
dezlega păcatele. Este de remarcat că în ambele ocazii delegarea lui
Isus (Iisus) este legată de puterea Duhului Sfânt. În evanghelia după Matei,
Petru a primit această putere, atunci când Duhul Sfânt i-a transmis
că Isus (Iisus) este Fiul lui Dumnezeu. În evanghelia după Ioan, puterea de
a lega și dezlega păcatele este oferită de Isus (Iisus) o dată cu primirea
Duhului Sfânt, de către ucenici. De fapt Duhul Sfânt este Acela
care are puterea de a lega și dezlega păcatele și atunci când El
locuiește în oameni, atunci și aceștia, implicit, dobândesc această
putere, dar numai în măsura și în timpul cât Duhul Sfânt însuși este
prezent în interiorul lor.
În
evanghelia după Ioan, printre ucenicii, asupra cărora Isus (Iisus) a ”suflat„ Duhul Sfânt, se afla negreșit și Petru, deci în această
interpretare Petru a primit de două ori această misiune de la
Cristos. Nu este o aserțiune absurdă, deoarece în evanghelia după
Ioan, Petru a primit și misiunea de a păstorii oile, oițele și
mielușeii lui Dumnezeu, deci el era prezent, alături de Isus (Iisus) în
acele momente și desigur că nu putea lipsi, de la un eveniment atît
de important. Petru a primit de la Isus (Iisus) o misiune și în evanghelia
după Ioan și nu a fost remarcat doar de evanghelistul Matei. Prin
urmare, Petru se afla printre ucenici și atunci când Isus (Iisus) a dat
acestora puterea de a lega și a dezlega păcatele. Problema este că,
dacă se citește textul din Matei separat rezultă că numai Petru a
primit de la Isus (Iisus) o putere specială, dar aceasta nu este cazul sau o
misiune specială și nici aceasta nu este cazul, căci toți apostolii
au păstorit turma lui Cristos și mă refer la Iacov, la Ioan, la
Andrei și mai târziu la Pavel. Toți au fost misionari, toți au fost
păstori, toți au fost învățători ai primilor Creștini și nu se poate
spune că numai Petru sau el în mod special a îndeplinit misiunea de
păstor. Desigur că în Roma, alături de Pavel, el a avut o misiune
deosebită, dar alții au făcut același lucru, în alte părți ale
lumii.
Ar
mai fi de spus și faptul că Petru a primit de la Isus (Iisus) sarcina de a
lega și dezlega păcatele înainte de învierea Sa, iar toți ucenicii
după învierea Sa și aceasta pentru că lui Petru i s-a descoperit de
sus faptul că Isus (Iisus) este Fiul lui Dumnezeu. Eu nu exclud
posibilitatea ca Petru să fi primit, înainte de învierea lui Isus
(Iisus),
puterea de a lega și dezlega păcatele, dar dacă în acel moment
acesta părea un atribut exclusiv a lui Petru, prin epistola lui Ioan
ni se arată că nu aceasta era situația. Până la urmă, conform
evangheliei după Ioan, apostolul Petru, oricum a primit și el
puterea de a lega și dezlega păcatele, o dată cu ceilalți ucenici.
Înțeles prin prisma textului din Ioan, textul din Matei își schimă
sensul, deoarece accentul nu mai cade pe un singur ucenic, ci pe
toți ucenicii. Astfel instituția și autoritatea bisericească sunt
lipsite de textul lor de căpătâi, care le permite deținerea și
transmiterea autorității bisericești numai pe calea ierarhiei
bisericești.
Ce se
înțelege prin puterea de a lega și dezlega păcatele? Se referă ea la
aceia care au devenit Creștini sau numai la cei care urmau să devină
Creștini și care înainte de a primi botezul în apă, aveau nevoie de
o curățire a păcatelor. La fel cum Isus (Iisus) a iertat păcatele ologului
și apoi la vindecat, tot așa și apostolii aveau nevoie de a ierta
păcatele înainte ca o persoană să fie vindecată prin ei. Cu toate că
apostolii nu au pronunțat niciodată formula ”iertate îți sunt
păcatele,” ci numai Isus (Iisus) a făcut acest lucru, totuși se poate
presupune că o persoană era iertată de Dumnezeu, prin intermediul
apostolilor, înainte ca aceea persoană să fie vindecată. Cele două
merg împreună și lucrul acesta se poate vedea și din epistola
apostolului Iacov. (Iacov 5; 14-15) În toate cazurile se poate vorbi
despre o putere conferită de Isus (Iisus) ucenicilor Săi, în baza jertfei
Sale pe cruce, deoarece numai El a murit pe cruce, pentru iertarea
păcatelor noastre și nu ucenicii Săi. Această putere nu poate exista
independent de Persoana lui Isus (Iisus) și indepemndent de Duhul Sfânt. De
altfel, Petru a primit această putere în momentul în care, prin
Duhul Sfânt, a recunoscut pe Isus (Iisus), ca fiind Fiul lui Dumnezeu.
Ucenicii au primit această putere în momentul când au primit și
Duhul Sfânt și nu există legare sau dezlegare de păcate, fără ca
persoana respectivă să nu fie locuită de Duhul Sfânt.
Eu
cred că iertarea și ținerea păcatelor, între aceia care au devenit
deja Creștini, nu se aplică, adică noi avem fiecare acces direct la
tronul lui Dumnezeu, prin Isus (Iisus) și nu se mai pune problema niciunui
mediator, care să se interpună între noi și Isus (Iisus), așa cum că este
cazul la cei sau cele care nu sunt încă Creștiniși au nevoie de un
ghid, de un păstor, care să îi ducă la Isus (Iisus) și să facă toate cele
necesare, pentru drumul lor către mântuire. Aceia sau acelea, care
încă nu au credința lor proprie, pot să fie iertați de păcatele lor
prin intermediul unui ucenic, adică al oricărui Creștin născut din
nou, care să îi pregătească pentru a intra în contact direct cu
Isus (Iisus), dar după ce s-au convertit numai Isus (Iisus) le mai iartă păcatele și
nu oamenii. De ce? Pentru că ei devin preoți și preoții nu mai au
nevoie de alți preoți, ci doar de Marele Preot, adică de Isus
(Iisus). (1
Petru 2; 9; Apocalipsa lui Ioan 1; 6; Evrei 10; 21; 1 Ioan 2; 1-2)
Noi suntem preoți, ce nevoie avem să mergem la alți preoți, ca să ni
se ierte păcatele? Pentru cei care nu sunt ei înșiși preoți, adică
nu sunt încă într-o relație personală cu Isus (Iisus), se poate înțelege
această nevoie și așa se înțelege și puterea dată de Isus (Iisus) ucenicilor
Săi de a lega și dezlega păcatele.
Eu
consider că textele din Matei și din Ioan, se pot citi și chiar
trebuie citite numai unul în completarea celuilalt, dar textul din
Ioan contrazice textul din Matei, dacă textul din Matei este citit și
interpretat separat față de textul din Ioan, așa cum se și
procedează, de cele mai multe ori. Nu este corect să spunem că numai
Petru a primit cheia Împărăției Cerrurilor, deoarece toți ucenicii
au primit această cheia o dată cu puterea de a lega și dezlega
păcatele. Nu avem nevoie să aparținem de nici o instituție
bisericească, pentru a fi născuți din nou sau pentru a dezlega
păcatele celor care se apropie de Cristos, pentru prima dată. Dacă
Dumnezeu ne-a chemat să dezlegăm păcatele celor care încă nu îl
cunosc pe Cristos sau care nu au intrat într-un legământ personal cu
El, a vom face la cererea Lui, în fiecare caz în parte, după cum ne
arată El. Creștinii născuți din nou nu își vor dezlega însă păcatele
unii altora, pentru că pentru un preot nu este de ajuns să meargă
doar până la un alt preot, ci trebuie să meargă chiar la Marele
Preot. Cele două texte biblice, citate de mine, pot fi citite fie în
opoziție, fie în continuitate, dar în ambele cazuri pot să afirm că
nici un Creștin nu are nici o autoritate asupra celorlalți, ci toți
sunt pe deplin egali, în fața lui Dumnezeu.
Mesaje importante!
http://www.bisericaspiritualaunica.com
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.